Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Ajattelin askarrella tällaisen jälkiasennussetin. En tosin ihan vielä mutta ehkä jo lähitulevaisuudessa. Kyseessä on siis ulkoinen synteettinen jalankulkijoita varten generoitu ”moottorin” ääni. Tosin muistuttaa enemmän avaruusaluksen lähestymistä, kuin moottoria.
Salapoliisi-abilityäni käyttämällä tähän tarvitaan seuraavat komponentit:
* J943 CU ”mankan” näytön taakse OCU:n alapuolelle. Osanumero 5QE035335M. Volkkarilla reilu 300e ja purkaamoilla vajaa 50e. Ei komponenttisuojausta.
* CU:lle pidikekelkka (retainer), ei varmastikaan pakollinen: 3G0972597 8e volkkarilta.
* Liitin CU:lle 8W0972112, 12 pin black. 6e volkkarilta. (t30, t31, PtCan+, PtCan-, R257+, R257-, E818+, E818-)
* R257 kaiutin konehuoneeseen. 5GE035362a, 400e volkkarilta. Tämä asennetaan pre-fl:ssä pelkääjän etulokariin ja fl jonnekin keskelle konehuonetta. Kajari on sama, mutta erilaiset asennustelineet.
* Telineet pre-fl: 3g0035205 51e ja 3g0035462 27e.
* Liitin 4D0971992A, 2-pin, black, 10e volkkarilta.
* E818, (EX30) katkaisija keskikonsoliin 3G0927238(M) (kirjaimet varusteiden mukaan: parkpilot+Esound = AC), 50 e. Tämä lienee valinnainen koska katkaisija on normaalisti auki kytkee ensisijaisesti E-soundin pois päältä)
* Katkaisijaan mahdollisesti myös 10-pin liitin, red 10e volkkarilta.
* Sulake (7.5 A) ja toinen sulakkeen kannan vastaliitin SC48-paikkaan. Helpoin ehkä askarrella semmoisella sulake-piggybackilla, jolla "varastetaan" sulakepaikasta lähtö. Sellaisen saa työnnettyä suoraan tuohon tyhjälle paikalle, jolloin se saa syötön suoraan toiseen jalkaan sulakerasian kiskosta kyseiseltä sulakepaikalta. Sulakerasian takaosan kanssa työskentely on näet hyvin ahdasta.
Loppujen lopuksi tämä lienee melko helppo retrofit. Ainoa askartelu on oikeastaan liittää J943 CU -> J533 (gateway) Powertrain CAN-busiin. Liitoskohta voi toki olla missä tahansa jossa ”parikaapeliin” pääsee käsiksi. Yksi vinkki on ostaa AliExpressistä 0019 Gatewayn "välijohto", jolla saa kolme CAN-väylää haaroitettua. Valitettavasti niissä ei ole haaroitettuna powertrain CAN, jonka pinnit ovat 6/16, vaan yleensä 5/15, 7/17 ja 8/18, joten 6/16 joutuu askartelemaan siihen siirtämällä johtoja, tai haaroittamalla itse. Suosin tätä välipiuhan käyttöä, ettei auton omaa johtosarjaa tarvi pilkkoa. Sama jos haluaa vetää kaiuttimia tms radion takaa, niin oikeaa välipiuhaa käyttämällä (ja pilkkomalla) säästää monta murhetta.
Koodauksen puolesta J943 CU pitää lisätä ainakin gateway ja mittaristo. OBD11/VCDS riittää.
Hinnan puolesta kallein yksittäinen palikka on konehuoneen kaiutin R257.
Normaalisti suosin OVOKO-purkaamokauppaa, josta tässäkin tapauksessa CU:n saa halvalla, mitta nyt heillä ei ole yhtään kaiutinta varastosaldoissaan.
Eli totaalihinta OEM varaosille n.850e. Jos haluaa säästää ja hommata CU:n, kaiuttimen ja katkaisijan käytettynä niin osille hintaa jää tuurilla about n.200e. Itselle tämä tuli maksamaan osineen 100 €.
Plus tietty työ ja ei tee itse (pastan pitäjältä voinee udella tästä lisää)
—————————-
[Päivitys 06.10.2024]
Puuttuvan katkaisijan sai koodattua pois OBD11/VCDS, joten nyt kaikki toimii kuten pitääkin. CASE CLOSED
—————————-
[Päivitys 05.10.2024]
Toimii! Ainoa herja tulee vielä puuttuvasta katkaisijapaketista.
—————————-
[Päivitys 29.9.2024]
Nyt tilattuna osat:
- Ohjainlaite 36 € // OVOKO.fi
- Ohjainlaitteen teline 8 € // K-Auto
- Kaiutin + kaiuttimen teline 56 € // OVOKO.fi
Puuttuu:
- Käyttökytkin keskikonsoliin
—————————-
Salapoliisi-abilityäni käyttämällä tähän tarvitaan seuraavat komponentit:
* J943 CU ”mankan” näytön taakse OCU:n alapuolelle. Osanumero 5QE035335M. Volkkarilla reilu 300e ja purkaamoilla vajaa 50e. Ei komponenttisuojausta.
* CU:lle pidikekelkka (retainer), ei varmastikaan pakollinen: 3G0972597 8e volkkarilta.
* Liitin CU:lle 8W0972112, 12 pin black. 6e volkkarilta. (t30, t31, PtCan+, PtCan-, R257+, R257-, E818+, E818-)
* R257 kaiutin konehuoneeseen. 5GE035362a, 400e volkkarilta. Tämä asennetaan pre-fl:ssä pelkääjän etulokariin ja fl jonnekin keskelle konehuonetta. Kajari on sama, mutta erilaiset asennustelineet.
* Telineet pre-fl: 3g0035205 51e ja 3g0035462 27e.
* Liitin 4D0971992A, 2-pin, black, 10e volkkarilta.
* E818, (EX30) katkaisija keskikonsoliin 3G0927238(M) (kirjaimet varusteiden mukaan: parkpilot+Esound = AC), 50 e. Tämä lienee valinnainen koska katkaisija on normaalisti auki kytkee ensisijaisesti E-soundin pois päältä)
* Katkaisijaan mahdollisesti myös 10-pin liitin, red 10e volkkarilta.
* Sulake (7.5 A) ja toinen sulakkeen kannan vastaliitin SC48-paikkaan. Helpoin ehkä askarrella semmoisella sulake-piggybackilla, jolla "varastetaan" sulakepaikasta lähtö. Sellaisen saa työnnettyä suoraan tuohon tyhjälle paikalle, jolloin se saa syötön suoraan toiseen jalkaan sulakerasian kiskosta kyseiseltä sulakepaikalta. Sulakerasian takaosan kanssa työskentely on näet hyvin ahdasta.
Loppujen lopuksi tämä lienee melko helppo retrofit. Ainoa askartelu on oikeastaan liittää J943 CU -> J533 (gateway) Powertrain CAN-busiin. Liitoskohta voi toki olla missä tahansa jossa ”parikaapeliin” pääsee käsiksi. Yksi vinkki on ostaa AliExpressistä 0019 Gatewayn "välijohto", jolla saa kolme CAN-väylää haaroitettua. Valitettavasti niissä ei ole haaroitettuna powertrain CAN, jonka pinnit ovat 6/16, vaan yleensä 5/15, 7/17 ja 8/18, joten 6/16 joutuu askartelemaan siihen siirtämällä johtoja, tai haaroittamalla itse. Suosin tätä välipiuhan käyttöä, ettei auton omaa johtosarjaa tarvi pilkkoa. Sama jos haluaa vetää kaiuttimia tms radion takaa, niin oikeaa välipiuhaa käyttämällä (ja pilkkomalla) säästää monta murhetta.
Koodauksen puolesta J943 CU pitää lisätä ainakin gateway ja mittaristo. OBD11/VCDS riittää.
Hinnan puolesta kallein yksittäinen palikka on konehuoneen kaiutin R257.
Normaalisti suosin OVOKO-purkaamokauppaa, josta tässäkin tapauksessa CU:n saa halvalla, mitta nyt heillä ei ole yhtään kaiutinta varastosaldoissaan.
Eli totaalihinta OEM varaosille n.850e. Jos haluaa säästää ja hommata CU:n, kaiuttimen ja katkaisijan käytettynä niin osille hintaa jää tuurilla about n.200e. Itselle tämä tuli maksamaan osineen 100 €.
Plus tietty työ ja ei tee itse (pastan pitäjältä voinee udella tästä lisää)
—————————-
[Päivitys 06.10.2024]
Puuttuvan katkaisijan sai koodattua pois OBD11/VCDS, joten nyt kaikki toimii kuten pitääkin. CASE CLOSED
—————————-
[Päivitys 05.10.2024]
Toimii! Ainoa herja tulee vielä puuttuvasta katkaisijapaketista.
—————————-
[Päivitys 29.9.2024]
Nyt tilattuna osat:
- Ohjainlaite 36 € // OVOKO.fi
- Ohjainlaitteen teline 8 € // K-Auto
- Kaiutin + kaiuttimen teline 56 € // OVOKO.fi
Puuttuu:
- Käyttökytkin keskikonsoliin
—————————-
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
- Daatta
- Staff
- Viestit: 28
- Liittynyt: 18 Maalis 2024 12:43
- Paikkakunta: Salo
- Has liked: 17 times
- Been liked: 8 times
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Uhh, mikäpä siinä jos tykkää harrastaa. GTE:ssä ei siis ole äänigeneraattoria vakiona, ei ole pakollinen hybrideissä? Vai vuosimalliriippuvainen juttu.
ID.4:ssa on "rajumpi" GTX:n peruja oleva ääni, joka muistuttaa enemmän oikeaa moottoria. Ajomoodien mukaan muistaakseni aktivoituu, normaalisti on tuo avaruusääni. Voisi olla jälkimarkkinoita ihan eri lailla, jos tuonne saisi omia ääniä ladattua
ID.4:ssa on "rajumpi" GTX:n peruja oleva ääni, joka muistuttaa enemmän oikeaa moottoria. Ajomoodien mukaan muistaakseni aktivoituu, normaalisti on tuo avaruusääni. Voisi olla jälkimarkkinoita ihan eri lailla, jos tuonne saisi omia ääniä ladattua
ID.4 Pro 4MOTION Elegance -24
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Joo, pitää pojalla harrastuksia olla
GTE:ssä ei ole vakiona ulkoista äänigeneraattoria. Ehkä joissain maissa se on pakko tilata, mut ei oo tarkempaa tietoa.
Ja juu, semmoinen custom äänigeneraattori oliskin upea! Toki sitä vois itse haksoroida ja ottaa selville PT-CAN viestit kaasupolkimelta, nopeudesta ja vaikka sähkömoottorin kierrosluvusta ja rakennella noista jonkun kartan
Sitten vaikka Arduino ohjaamaan kaiutinta konehuoneeseen.
GTE:ssä ei ole vakiona ulkoista äänigeneraattoria. Ehkä joissain maissa se on pakko tilata, mut ei oo tarkempaa tietoa.
Ja juu, semmoinen custom äänigeneraattori oliskin upea! Toki sitä vois itse haksoroida ja ottaa selville PT-CAN viestit kaasupolkimelta, nopeudesta ja vaikka sähkömoottorin kierrosluvusta ja rakennella noista jonkun kartan
Sitten vaikka Arduino ohjaamaan kaiutinta konehuoneeseen.
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Herättelen tätä projektia hieman henkiin FL-passatin osalta:
Tein alustavaa listaa volkkarilta, mitä pientarvikkeita tähän tarvitaan OHJAINBOKSIN ja KAIUTTIMEN lisäksi:
Ohjainlaite asennetaan radion taakse ja läpivienti konehuoneeseen kuskin vasemman jalan vieressä olevasta TIUL-kontaktipaikasta:
Kaiuttimen ja ohjainlaitteen kytkennät:
Tein alustavaa listaa volkkarilta, mitä pientarvikkeita tähän tarvitaan OHJAINBOKSIN ja KAIUTTIMEN lisäksi:
- johtosarjojen vastaliittimet (kaiuttimeen, ohjainlaitteeseen ja TIUL-konehuoneen läpivientiin).
- Johdot, joissa liitinpäät liittimiin.
- Ohjainlaitteen kiinnitysalusta ja ruuvit.
- Kaiuttimen kiinnitysalusta ja ruuvit.
Ohjainlaite asennetaan radion taakse ja läpivienti konehuoneeseen kuskin vasemman jalan vieressä olevasta TIUL-kontaktipaikasta:
Kaiuttimen ja ohjainlaitteen kytkennät:
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Nyt on CU ja aluslevy tilattu.
Olen tässä samalla kerennyt tutustumaan A9-moduulin, eli rakennevälitteisen synteettisen moottorinäänen toimintaan ja huomannut että siinä firmis on lukittu VIN/moottorityypille. Sama pätee hieman eri C0-moduulissa, eli ulkoisen feikkimoottoriäänen tuottajassa (useat Audit, GTD-Golf, etc.).
Mahtaisikohan tässäkin E-Sound C0-moduulissa olla VIN-lukitus alkuperäiselle autolle? Ja jos on, niin saakohan sen sopeutettua esim online-ODISilla, tai voisikohan siihen generoida parametrit uudelle autolle suoraan (nettipalveluista)? Mitkä mahtaa esim. palstan pitäjän kokemukset olla käytettyjen ohjainlaitteiden retrofittaamisesta
Ja semmoinen ihmettelyn aihe vielä. Kävin tutustumassa erääseen Passattiin, jossa tämä C0-moduuli oli. En löytänyt konehuoneesta mistään kaiutinta ja telinettä
Pre-fl vermeet sijaitsevat pelkääjän etulokarin takana, mutta fl-autoissa asia ei ole näin. Myöskään mistään dokumenteista en ole löytänyt asennuspaikkaa ko. kaiuttimelle. Apuuva.
Olen tässä samalla kerennyt tutustumaan A9-moduulin, eli rakennevälitteisen synteettisen moottorinäänen toimintaan ja huomannut että siinä firmis on lukittu VIN/moottorityypille. Sama pätee hieman eri C0-moduulissa, eli ulkoisen feikkimoottoriäänen tuottajassa (useat Audit, GTD-Golf, etc.).
Mahtaisikohan tässäkin E-Sound C0-moduulissa olla VIN-lukitus alkuperäiselle autolle? Ja jos on, niin saakohan sen sopeutettua esim online-ODISilla, tai voisikohan siihen generoida parametrit uudelle autolle suoraan (nettipalveluista)? Mitkä mahtaa esim. palstan pitäjän kokemukset olla käytettyjen ohjainlaitteiden retrofittaamisesta
Ja semmoinen ihmettelyn aihe vielä. Kävin tutustumassa erääseen Passattiin, jossa tämä C0-moduuli oli. En löytänyt konehuoneesta mistään kaiutinta ja telinettä
Pre-fl vermeet sijaitsevat pelkääjän etulokarin takana, mutta fl-autoissa asia ei ole näin. Myöskään mistään dokumenteista en ole löytänyt asennuspaikkaa ko. kaiuttimelle. Apuuva.
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
- J.Aspinen
- Site Admin
- Viestit: 288
- Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
- Paikkakunta: Kerava
- Has liked: 28 times
- Been liked: 139 times
- Viesti:
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Yleisesti voidaan sanoa että virallinen ecujen adaptointi tehdasyhteydellä onnistuu jos se on auton varustelistassa, myös käytetyt ecut. Mikäli adaptoitavassa ecussa on jotain immoon liittyvää, täytyy sen olla uusi jotta menee läpi. VCtoolilla voidaan sitten sopeuttaa mitä vaan ecua, poislukien immot, koska siinä voidaan vin numeroksi laittaa mitä tahansa.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Tilasin AE:stä gatewayn punaisen liittimen väliin adapterikaapelin (10€), josta saa kolme eri CAN-väylää pihalle helposti. Pinnit 5/15, 7/17 ja 8/18, eli Convenience, Extended, Running gear CAN.
E-sound käyttää kuitenkin Powertrain CANia, joka löytyy pinneistä 6/16. Eli pitää vaihtaa jonkun noista kolmesta piuhaparista paikkaa päikseen 6/16 kanssa.
Oma kokemus AEn adapteripiuhoista on hyvä. Huomattavasti mukavampaa pilkkoa tai modata adaptereita, kuin auton alkuperäisiä piuhoja. Varsinkin jotain niinkin häiriöherkkää kuin CAN-väylät.
Tällä säästää sen, ettei tarvitse kajota TIUL D-littimen ptCAN-piuhoihin.
E-sound käyttää kuitenkin Powertrain CANia, joka löytyy pinneistä 6/16. Eli pitää vaihtaa jonkun noista kolmesta piuhaparista paikkaa päikseen 6/16 kanssa.
Oma kokemus AEn adapteripiuhoista on hyvä. Huomattavasti mukavampaa pilkkoa tai modata adaptereita, kuin auton alkuperäisiä piuhoja. Varsinkin jotain niinkin häiriöherkkää kuin CAN-väylät.
Tällä säästää sen, ettei tarvitse kajota TIUL D-littimen ptCAN-piuhoihin.
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Osaakos joku kertoa mitä tarkoittaa, kun ETKAssa ei ole varaosalle hintaa? Kyselin hintaa K-Autoltakin ja siellä varaosamyyjä oli ihmeissään tästä. Olen törmännyt vastaavaan aikaisemminkin. Tulos oli vain, ettei sitä pysty tilaamaan. Lieneekö valmistus lopetettu?
Nyt kyseessä on juuri tuo keskikonsolin oikeanpuoleinen kytkinrivistö, jossa E-Sound ja Parkpilot -namiskat. Sama homma AB-versiossa, jossa lisänä vielä Park Assist -namiska.
Nyt kyseessä on juuri tuo keskikonsolin oikeanpuoleinen kytkinrivistö, jossa E-Sound ja Parkpilot -namiskat. Sama homma AB-versiossa, jossa lisänä vielä Park Assist -namiska.
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
-
- Staff
- Viestit: 17
- Liittynyt: 10 Kesä 2024 10:25
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Has liked: 28 times
- Been liked: 14 times
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Kyllähän tuota näyttää olevan saatavissa, esim:
https://speed-autoteile.fi/index.php?ro ... t_id=37614
https://speed-autoteile.fi/index.php?ro ... t_id=37614
A3 8PA 2.0 TFSI (EA113) quattro
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Sitä löytää joiltain kolmansilta osapuolilta, mutta mikäköhän itse volkkarilla mättää osan kanssa?leoporsti kirjoitti: ↑25 Syys 2024 16:44 Kyllähän tuota näyttää olevan saatavissa, esim:
https://speed-autoteile.fi/index.php?ro ... t_id=37614
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Huomenna kun kaiutin ja gatewayn välipiuha saapunee niin asennukset voi alkaa.
Tuli tässä semmoinen mieleen, jos ohjainlaite on VIN-lukittu niin mitähän mahtaa maksaa/onnistuuko uuden neitsyen tilaaminen ja naittaminen Vagtechin kautta?
Ja miten noin ylipäätänsäkin uuden ohjainlaitteen saa naitettua/retrofitattua autoon jossa sellaista ei aikaisemmin ole ollut? Varsinkin tapauksessa jossa VIN kirjoitetaan ohjainlaitteen muistiin (EEPROM?)
Mulla on kyllä CH341-adapterit ja 010-editori joten pystyn esim EEPROMa lukemaan/kirjoittamaan, mutta salauksista ja checksummeista ei mitään hajua (vielä).
Tuli tässä semmoinen mieleen, jos ohjainlaite on VIN-lukittu niin mitähän mahtaa maksaa/onnistuuko uuden neitsyen tilaaminen ja naittaminen Vagtechin kautta?
Ja miten noin ylipäätänsäkin uuden ohjainlaitteen saa naitettua/retrofitattua autoon jossa sellaista ei aikaisemmin ole ollut? Varsinkin tapauksessa jossa VIN kirjoitetaan ohjainlaitteen muistiin (EEPROM?)
Mulla on kyllä CH341-adapterit ja 010-editori joten pystyn esim EEPROMa lukemaan/kirjoittamaan, mutta salauksista ja checksummeista ei mitään hajua (vielä).
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
- J.Aspinen
- Site Admin
- Viestit: 288
- Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
- Paikkakunta: Kerava
- Has liked: 28 times
- Been liked: 139 times
- Viesti:
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Yleisesti ottaen kaikki komponentit jossa immo on jotenkin osallinen, ei ole mahdollista naittaa käytettyä osaa. Poikkeuksiakin toki on. Jos autossa ei kyseistä varustetta ole, parametrointi / koodaus ei onnistu virallisella tehdasyhteydellä. Näissä tapauksissa tuo VCTool on korvaamaton koska sillä voidaan hakea datasetti ja koodaus vieraalla VIN:llä hyvin helposti. Kauttamme saa kaikki OE varaosat tilattua.
Esim. MIB3:ssa on VIN poltettu ja se on mahdollista asentaa purkuosana autoon. Mikäli omistaa työkalut raakaluentaa varten niin VIN on tietysti muokattavissa jollain HEX editorilla. Nuo editoritkin osaavat yleensä laskea checksumit kohdalleen.
Esim. MIB3:ssa on VIN poltettu ja se on mahdollista asentaa purkuosana autoon. Mikäli omistaa työkalut raakaluentaa varten niin VIN on tietysti muokattavissa jollain HEX editorilla. Nuo editoritkin osaavat yleensä laskea checksumit kohdalleen.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Päivitystä projektiin:
Ensinnäkin, SEHÄN TOIMII!
Olen vasta ajanut setuppia "testipenkissä", eli kuljettajan jalkatilassa En viitsinyt alkaa reitittää vielä kaikkia piuhoja, jos auto olisikin hylkinyt ohjainlaitetta. Mutta ei, hyvin toimii.
PAITSI, setupista puuttuu katkaisijapaketti, josta tulee herja ja DTC (Button & LED open circuit) kun auton käynnistää. Kuitenkin antaa pitää äänen päällä, kun vedin pysyvästi katkaisijalle menevän pinnin #7 maihin. Älä kysy miksi ja mitä varten, mutta toimii
Avaruussukkulamainen hurina alkaa heti kun auto liikkuu ja äänenpaine kasvaa nopeuden ja kaasupolkimen paineen funktiona aina 40 km/h asti, jolloin se hiljenee. Ainoana ongelmana on järkevän reiän löytäminen konehuoneeseen kaiuttimen piuhoille. Kuskin puolen läpivienti on melko selkeä, mutta konehuoneen puolella invertteri tukkii tien. En jaksaisi alkaa sitä irroittelemaan, vaan yrittänen kikkailla jollain paksummalla rautalangalla, johon sidon johdot siihen sitten kiinni ja kalastellen voittoon.
Ohjainlaite tuli diagnostiikkalaitteille nähtäville, kunhan sen lisäsi Gatewayhin:
Tältä plug-and-play johtosarja näytti. Huomaa jokaisen piuhan laputus, jotta asennuksessa ei tarvitse enää funtsia mikä menee mihinkin. Tämänhän voisi tälläisenään markkinoida Kufatecille :
Pyrkimys oli tehdä asennuksesta täysin revesiibeli, eli sen roippeet johtoineen voi ottaa helposti pois ja auton omiin johtosarjoihin ei kosketa. Ja sekin onnistui juuri niinkuin piti. Juuri johtosarjan avulla oli helppo testaa etukäteen että kaikki toimi kuten piti.
Kaikki lähti erittäin kätevästä Gatewayn välipiuhasta, jota voi silputa oman mielen mukaan ja omalla tyylillä. Kuvassa kaivettu pinnien #6 ja #16 Powertrain CAN piuhat esille. Vedin raa'asti poikki, juotin ja latoin kutistesukat päälle:
CAN piuhat tulee punoa kierteelle toisiinsa ulkoisten häiriösignaalien välttämiseksi, joten hyvä tapa on kiristää piuhat akkuporakoneen istukkaan ja antaa palaa:
Tuloksena oikein siistiä punosta:
Kaikkien johtojen irtopäät sitten liittimille, jotka puristin ja juotin vielä kiinni:
Onneksi purkuosaohjainyksikössä oli säästetty liitin ja edes hieman piuhaa mukana. Siihen sitten jatkojohdot ja kolvaukset ja kutistesukat päälle:
Seuraava ongelma oli kaiuttimen 2-pinninen liitin. Koska pihiys, niin rakensin jo olemassa olevista 4-pinnisistä liittimistäni siihen sopivan viilalla ja rautasahalla Liitinparin etäisyys ja koko oli muuten täydellinen mitoitus:
Ensinnäkin, SEHÄN TOIMII!
Olen vasta ajanut setuppia "testipenkissä", eli kuljettajan jalkatilassa En viitsinyt alkaa reitittää vielä kaikkia piuhoja, jos auto olisikin hylkinyt ohjainlaitetta. Mutta ei, hyvin toimii.
PAITSI, setupista puuttuu katkaisijapaketti, josta tulee herja ja DTC (Button & LED open circuit) kun auton käynnistää. Kuitenkin antaa pitää äänen päällä, kun vedin pysyvästi katkaisijalle menevän pinnin #7 maihin. Älä kysy miksi ja mitä varten, mutta toimii
Avaruussukkulamainen hurina alkaa heti kun auto liikkuu ja äänenpaine kasvaa nopeuden ja kaasupolkimen paineen funktiona aina 40 km/h asti, jolloin se hiljenee. Ainoana ongelmana on järkevän reiän löytäminen konehuoneeseen kaiuttimen piuhoille. Kuskin puolen läpivienti on melko selkeä, mutta konehuoneen puolella invertteri tukkii tien. En jaksaisi alkaa sitä irroittelemaan, vaan yrittänen kikkailla jollain paksummalla rautalangalla, johon sidon johdot siihen sitten kiinni ja kalastellen voittoon.
Ohjainlaite tuli diagnostiikkalaitteille nähtäville, kunhan sen lisäsi Gatewayhin:
Tältä plug-and-play johtosarja näytti. Huomaa jokaisen piuhan laputus, jotta asennuksessa ei tarvitse enää funtsia mikä menee mihinkin. Tämänhän voisi tälläisenään markkinoida Kufatecille :
Pyrkimys oli tehdä asennuksesta täysin revesiibeli, eli sen roippeet johtoineen voi ottaa helposti pois ja auton omiin johtosarjoihin ei kosketa. Ja sekin onnistui juuri niinkuin piti. Juuri johtosarjan avulla oli helppo testaa etukäteen että kaikki toimi kuten piti.
Kaikki lähti erittäin kätevästä Gatewayn välipiuhasta, jota voi silputa oman mielen mukaan ja omalla tyylillä. Kuvassa kaivettu pinnien #6 ja #16 Powertrain CAN piuhat esille. Vedin raa'asti poikki, juotin ja latoin kutistesukat päälle:
CAN piuhat tulee punoa kierteelle toisiinsa ulkoisten häiriösignaalien välttämiseksi, joten hyvä tapa on kiristää piuhat akkuporakoneen istukkaan ja antaa palaa:
Tuloksena oikein siistiä punosta:
Kaikkien johtojen irtopäät sitten liittimille, jotka puristin ja juotin vielä kiinni:
Onneksi purkuosaohjainyksikössä oli säästetty liitin ja edes hieman piuhaa mukana. Siihen sitten jatkojohdot ja kolvaukset ja kutistesukat päälle:
Seuraava ongelma oli kaiuttimen 2-pinninen liitin. Koska pihiys, niin rakensin jo olemassa olevista 4-pinnisistä liittimistäni siihen sopivan viilalla ja rautasahalla Liitinparin etäisyys ja koko oli muuten täydellinen mitoitus:
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
- J.Aspinen
- Site Admin
- Viestit: 288
- Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
- Paikkakunta: Kerava
- Has liked: 28 times
- Been liked: 139 times
- Viesti:
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Tälle projektille nostan kyllä hattua!
Tuota CAN väyläjohtoa on myös alissa myynnissä rullissa.
Tuota CAN väyläjohtoa on myös alissa myynnissä rullissa.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
Re: Passat B8 E-sound (Engine Sound Generator) retrofit
Viimeinen päivitys tähän projektiin
Olin aluksi asennuksen jälkeen sen verran tohkeissani, niin en tajunnut katsoa C0 long codingia ollenkaan. Osoittautuikin että sieltä saa kytkimet koodattua pois! Ei siis enää herjoja
Lopullinen asennus alkoi reiän etsimisellä - ja yksinäinen tyhjä sellainen löytyi pääjohtosarjan läpiviennin alta. Rautahengarista läpivientityökalu ja kaiutinpiuhat konehuoneen puolelle. Oli kyl melkoista sohimista että invertterin sai ohitettua:
Seuraavaksi radion näyttö irti ja OCUn alle uusi ohjainlaite:
Sinnehän se upposi hienosti. Onneksi hommasin kelkan ohjainlaitteelle, niin pysyy ainakin paikallaan:
Lopuksi kaikki piuhat olivat nätisti juuri siellä missä pitikin ja ne oli helppo kytkeä. CAN-liitin kiinni, sulake 48 kiinni ja maa kiinni.
Unohdin ottaa kuvan konehuoneen kaiuttimesta. Ehkä lisään sen vielä kun muistan. Mutta nyt hurisee ja kait tässä myös jonkinlainen turvallisuusnäkökulmakin on
Jes!
Olin aluksi asennuksen jälkeen sen verran tohkeissani, niin en tajunnut katsoa C0 long codingia ollenkaan. Osoittautuikin että sieltä saa kytkimet koodattua pois! Ei siis enää herjoja
Lopullinen asennus alkoi reiän etsimisellä - ja yksinäinen tyhjä sellainen löytyi pääjohtosarjan läpiviennin alta. Rautahengarista läpivientityökalu ja kaiutinpiuhat konehuoneen puolelle. Oli kyl melkoista sohimista että invertterin sai ohitettua:
Seuraavaksi radion näyttö irti ja OCUn alle uusi ohjainlaite:
Sinnehän se upposi hienosti. Onneksi hommasin kelkan ohjainlaitteelle, niin pysyy ainakin paikallaan:
Lopuksi kaikki piuhat olivat nätisti juuri siellä missä pitikin ja ne oli helppo kytkeä. CAN-liitin kiinni, sulake 48 kiinni ja maa kiinni.
Unohdin ottaa kuvan konehuoneen kaiuttimesta. Ehkä lisään sen vielä kun muistan. Mutta nyt hurisee ja kait tässä myös jonkinlainen turvallisuusnäkökulmakin on
Jes!
B8.5 GTE, Black Nr. 1.