Avataanpa tästä aiheesta hiukan keskustelua. Itsellä tosiaan Golffissa 1.5TSI EVO DACA moottorin jatkeena 7-vaihteinen DSG vaihteisto. Auto on 2019 vuosimalli 7.5 Golffi farmari, Highline Bluemotion.
Kyseiseen vaihteistoon ei K-Auton huoltoneuvojan mukaan tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä, ovat kuulemma ikuisia. Keskustelua jatkettiin ja kun tiedustelin, että mikä on heidän määritelmä ikuisesta, oli vastaus että kestävät eliniän. Ja kun vielä oikein tivasin, että mikä se elinikä oikein on, niin kuulemma noilla on ajettu jopa 200tuhatta kilometriä.
Itse en henkilökohtaisesti ole vielä nähnyt yhtäkään ikuista öljyä, Suomen oloissa kun kosteutta esiintyy, niin kyllä sitä kertyy myös öljyjen sekaan aina. Päivätöissä työkoneiden kanssa kyllä pääsee näkemään paljonkin, mitä saadaan aikaan tekniikalle ja mekaanisille osille, kun huollot laiminlyödään.
Omalla Golffilla nyt ajettu n.75tuhatta ja ajattelin vaihtaa laatikkoon öljyt. K-Auton vaihtohinta, joka pitkällisen tivaamisen jälkeen oli törkeä (lähemmäs 500€, eikä tarkennettu mitkä öljyt vaihdetaan), Öljypisteellä markkinoivat tuohon 120€ hintaa, mutta heillä ei vaihdeta kuin vaihteisto puolen öljyt ja mekatroniikan öljyyn ei kosketa.
Tiedän hyvin, että mekatroniikan öljyn pystyy myös vaihtamaan.
Vaihteiston kirjaimet ovat SSN, mutta varsinaisesti ei nyt sitten aukea itselle , onko kyseessä 0AM, 0CW vai 0VM vaihteisto malli? Vai joku muu vaihteistomalli?
Onko ainoa vaihtoehto ostaa lukuoikeutta erWin järjestelmään asian selvittämiseksi vai onko jollain muita vinkkejä mistä tuon saa selville?
Ja sitten se tärkeämpi kysymys raadille, tai oikeastaan kaksi, tein oikein asian tiimoilta äänestyksen.
Itsellä on töissä mahdollisuus nostaa auto ilmaan kunnollisella autonosturilla, sekä kyllä saatavilla kaikki tarvittavat työkalut. Työkalut pyysyy käsissä, pienestä pitäen autoja ropattu ja huollettu, joten kyllä mielestäni on itsekin tehtävissä.
Youtuubin ihmeellisestä maailmasta jopa löytyy ohjeita, miten toimenpiteet tehdään. Ja interwebin vielä ihmeellisemmästä maailmasta on saatavilla myös ilmaiseksi VW:n omia korjausoppaita ainakin muutamaan vaihteistoon, mitä tuossa ylempänä mainittu.
DQ200, 7-vaihteisen DSG laatikon öljynvaihto
-
- Staff
- Viestit: 17
- Liittynyt: 10 Kesä 2024 10:25
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Has liked: 28 times
- Been liked: 14 times
Re: DQ200, 7-vaihteisen DSG laatikon öljynvaihto
Ikuisia öljyjä ei todellakaan ole olemassa. Ajoneuvovalmistajilla käsitys ajoneuvon eliniästä on usein juurikin tuo max 200 tkm, joka ei todellakaan vastaa todellisuutta. Valitettavaa politiikkaa tämä, joka ei kuluttajan näkökulmasta ihan paras mahdollinen ole.
En osaa täysin perustella, mutta ajoneuvon tiedot ETKA:n syöttämällä tulee vaihteiston malliksi 0CW.
Liitteenä VW:n korjausoppaita aiheen tiimoilta.
En osaa täysin perustella, mutta ajoneuvon tiedot ETKA:n syöttämällä tulee vaihteiston malliksi 0CW.
Liitteenä VW:n korjausoppaita aiheen tiimoilta.
- Liitteet
-
- 7-speed DSG 0CW gearbox - 00 Technical characteristics - Repair instructions - General instructions.pdf
- (231.72 KiB) Tiedosto ladattu 12 kertaa
-
- 7-speed DSG 0CW gearbox - 00 Technical characteristics - Technical data - Filling volumes.pdf
- (136.55 KiB) Tiedosto ladattu 9 kertaa
-
- 7-speed DSG 0CW gearbox - 34 Gearbox mechanical shifting, complete, differential lock - Transmission oil - Draining and filling transmission oil.pdf
- (564.29 KiB) Tiedosto ladattu 9 kertaa
A3 8PA 2.0 TFSI (EA113) quattro
- J.Aspinen
- Site Admin
- Viestit: 288
- Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
- Paikkakunta: Kerava
- Has liked: 28 times
- Been liked: 139 times
- Viesti:
Re: DQ200, 7-vaihteisen DSG laatikon öljynvaihto
TemeW: sinulla on 0CW vaihteisto joka on DQ200 Gen2.
Kyllä vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa koska vaihdetaanhan käsivaihteistohinkin öljyjä, eihän kuivakytkin DSG siitä juurikaan eroa. Tuo vaihtamattomuuden tarve perustuu siihen että kyseessä kuivakytkin jossa siis mekatronikkan öljyt ovat erikseen eikä näin ollen likaannu kytkimistä lähtevästä moskasta. Mekatroniikan öljynvaihdon kanssa kannattaa olla tarkkana että lämpötila oikea ja että käytettävä öljy on oikeanlaista (paineenkestävää hydrauliikkaöljyä), sekä tietenkin täyttömäärä. Mekan öljyä myydään 1 litran pulloissa jollainen sinne menee kokonaisuudessaan vaikkakin virallinen täyttömäärä taisi olla n. 0,9l.
Kyllä vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa koska vaihdetaanhan käsivaihteistohinkin öljyjä, eihän kuivakytkin DSG siitä juurikaan eroa. Tuo vaihtamattomuuden tarve perustuu siihen että kyseessä kuivakytkin jossa siis mekatronikkan öljyt ovat erikseen eikä näin ollen likaannu kytkimistä lähtevästä moskasta. Mekatroniikan öljynvaihdon kanssa kannattaa olla tarkkana että lämpötila oikea ja että käytettävä öljy on oikeanlaista (paineenkestävää hydrauliikkaöljyä), sekä tietenkin täyttömäärä. Mekan öljyä myydään 1 litran pulloissa jollainen sinne menee kokonaisuudessaan vaikkakin virallinen täyttömäärä taisi olla n. 0,9l.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
-
- Jäsen
- Viestit: 21
- Liittynyt: 22 Maalis 2024 10:13
- Paikkakunta: Vantaa
- Has liked: 25 times
- Been liked: 4 times
Re: DQ200, 7-vaihteisen DSG laatikon öljynvaihto
Onko suosituksia hyvästä korjaamosta PKS-alueella, jonne auto kannattaisi viedä vaihteistoöljyjen vaihtoon ?
Re: DQ200, 7-vaihteisen DSG laatikon öljynvaihto
Jos VAGTech ei tee näitä, niin siinä ihan vieressä on hyvän ystäväni asiantunteva yhden miehen korjaamo. Entinen VW-mekaankkko ja kokemusta laitteista löytyy. Siellä olen omaan GTE vaihdattanut vaihteisto- ja moottoriöljyt ja hoitanut huollot sopuhintaan:
MT-Autosähkö
MT-Autosähkö
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
- J.Aspinen
- Site Admin
- Viestit: 288
- Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
- Paikkakunta: Kerava
- Has liked: 28 times
- Been liked: 139 times
- Viesti:
Re: DQ200, 7-vaihteisen DSG laatikon öljynvaihto
Jep. Me ollaan keskitytty enemmän sähköpuolen vikoihin ja korjauksiin.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi
040-7049099
VAG Tech
info@vagtech.fi